جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

دانلود پاورپوینت هورمون های گیاهی

در این پست خواهید خواند :

در این پست خواهید خواند :

گیاهان علاوه بر ساختن مواد غذایی طی فرآیند فتوسنتز، كانون ساخت مواد ویژه‌ای هستند كه تنظیم‌كننده، ارتباط دهنده و هماهنگ‌كننده فعالیت سلولها در بخشهای مختلف گیاه هستند.

این مواد موجبات تنظیم رشد ریشه، ساقه، برگ، جوانه‌ها و همچنین زمان گل‌دهی رویش‌دانه، افتادن برگها، میوه‌ها و سایر فعالیتهای زیستی را فراهم می‌آورند. عمدة این مواد شیمیایی هورمونهای گیاهی نامیده می‌شوند.

اكسینها

در سال 1881 چارلز داروین زیست‌شناس انگلیسی و فرزندش متوجه شدند كه «كولئوپتیل» گیاهان تیرة غلات (غلاتی كه ساقة نورسته این گیاهان را دربرمی‌گیرند) به‌سمت نور یك جانبه خم می‌شود. آنها دریافتند كه با پوشاندن نوك كولئوپتیل به‌وسیله یك جسم كدر، این خمیدگی حاصل نمی‌شود. در سال 1926 یك فیزیولوژیست هلندی به نام پریتس ونت تحقیقات داروین را دنبال كرد. او نوك كولئوپتیلهای جو دو سر را قطع كرد و آنها را بر روی مقداری آگار (مادة ژلاتینی مانندی كه از جلبكهای قرمز به‌دست می‌آید) پهن شده قرار داد. پس از چند ساعت نوك كولئوپتیلها را برداشت و آگار را به صورت مكعبهای بسیار كوچك برش داد. سپس قطعات كوچك آگار را بر روی سطح برش كولئوپتیلهای نوك بریده قرار داد.

او مشاهده كرد، هرگاه قطعه آگار تمامی سطح برش را بپوشاند، رشته كولئوپتیل به طول قائم انجام می‌شود. اما اگر قطعه آگار در یك سمت سطح برش قرار گیرد كولئوپتیل به‌سمت دیگر خم خواهد شد. او از این آزمایشها نتیجه گرفت كه از نوك كولئوپتیلها ماده‌ای ترشح شده و وارد آگار می‌شود و این ماده مسئول خمیدگی در
این اندامهاست ونت این ماده را «اكسین» نامید (از لغت یونانی Auxein به معنی افزایش‌ دادن).

اكسین علاوه بر افزایش رشد طولی سلولها در فعالیتهای دیگر گیاه نیز اثر دارد. اكسین ریشه‌زایی را تقویت می‌كند. بنابراین در تولید ریشه بر روی قلمه‌هایی كه در آنها ریشه‌زایی به سختی صورت می‌گیرد از اكسین استفاده می‌شود. جوانه انتهایی ساقه با مقدار زیادی اكسین سریع رشد كرده تا مدتی از رشد عده‌ای از جوانه‌های كناری جلوگیری می‌كند. بنابراین رشد شاخه‌ها تا حدودی تحت كنترل اكسین جوانه انتهایی است. اكسین موجود در پهنك برگ موجب دوام برگ می‌شود و از ریزش آن جلوگیری می‌كند.

دانلود پاورپوینت هورمون های گیاهی

برای دانلود پاورپوینت هورمون های گیاهی روی لینک زیر کلیک کنید

دانلود

این پست را به اشتراک بگذارید:

دانلود پاورپوینت هورمون های گیاهی

این پست را به اشتراک بگذارید:

آزمایشگاه
مشاوره
جزوه
نمونه سوالات

یک پاسخ

  1. سلام
    مطلبتون خیلی خوب بود
    اگر بتونید در حد نام بردن هم که شده از بقیه مواد تنظیم کننده رشد گیاهان هم بیارید تا صرفا به هورمون ها اکتفا نشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *