جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

دانلود پاورپوینت فتوپریودیسم

در این پست خواهید خواند :

در این پست خواهید خواند :

نمو گیاهان تحت تأثیر طول نسبی دورة روشنایی و تاریكی پدیده‌ای است كه فتوپریودیسم خوانده می‌شود و یكی از محسوس‌ترین واكنشهای گیاه به محیطش است.
اساس دانش ما از این پدیده در سال 1920 وقتی گارنر و آلارد رشد توتون رقم مریلند ماموت را در گلخانه طی ماههای زمستانی بررسی كردند ریخته شد. این رقم توتون كه در تابستان به ارتفاع 3 تا 5 متر می‌روید و به‌طور عادی در این فصل در حوالی واشنگتن گل نمی‌دهد از طرف دیگر بوتة ساقه‌ای كه در گلخانه در زمستان كشت می‌شود بیش از 1 متر رشد نمی‌كند ولی گل و بذر زیاد تولید می‌نماید این مشاهدات منتهی به این فرضیه شد كه رشد و نمو غیر مشابه بوته توتون در دو فصل نتیجه تفاوت طول روز است بعداً آزمایشهای دقیق‌تر مؤید این فرضیه شد.

گیاهان روزكوتاه

این گیاهان در محدودة فتوپریود كوتاه‌تر از فتوپریود بحرانی گل می‌دهند. اگرچه بعضی گونه‌ها لااقل در فتوپریودی كه تا حدودی طولانی‌تر از حدمطلوب است و به‌طور پراكنده گل می‌دهند در فتوپریود طولانی‌تر یا در شرایط روشنایی مداوم گیاهان روز كوتاه گل نمی‌دهند و به‌طور نامحدود به‌حالت رویشی باقی می‌مانند. گیاهانی كه به‌عنوان روزكوتاه طبقه‌بندی می‌شوند شامل حسن یوسف، سیب‌زمینی شیرین، گل ستاره‌ای، توت‌فرنگی، آمبروز، داوودی، بنفشه، شاهدانه، فاربیتیس، گونه‌های اسفناج، كالانكوئه، برخی ارقام توتون، برخی ارقام لوبیا سوژا، نوعی عدسك آبی و اغلب گلهای اهلی و وحشی نواحی معتدل است كه در اوایل بهار یا اواخر تابستان به گل می‌روند.

گیاهان روز بلند

فقط در شرایط فتوپریود طولانی‌تر از فتوپریود بحرانی تا روشنایی دایم به‌سهولت گل می‌دهند. ایجاد گل معمولاً به‌سریعترین وجه در روشنایی مداوم یا دوره روشنایی خیلی طولانی‌ انجام می‌گیرد. ولی این امر لااقل در برخی گونه‌ها در فتوپریود كوتاه‌تر كندتر و به‌طور پراكنده ممكن است روی دهد در فتوپریود باز هم كوتاه‌تر این گیاهان به‌حالت رویشی به‌طور نامحدود قرار می‌گیرند. گیاهان این گروه اسفناج، چغندر، تربچه، كاهو، بارهنگ، بذرالبنج، اغلب غلات، دم گربه‌ای، شبدر ختمی درختی، سیب‌زمینی و اغلب گلهای اهلی و وحشی نواحی معتدل هستند كه در اواخر بهار یا تابستان به گل می‌رود.

دانلود پاورپوینت فتوپریودیسم

برای دانلود پاورپوینت فتوپریودیسم روی لینک زیر کلیک کنید

دانلود

این پست را به اشتراک بگذارید:

دانلود پاورپوینت فتوپریودیسم

این پست را به اشتراک بگذارید:

آزمایشگاه
مشاوره
جزوه
نمونه سوالات

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *