جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

ساقه ی گیاه+ دانلود پاورپوینت ساختار ساقه

در این پست خواهید خواند :

در این پست خواهید خواند :

نقش ساقه ی گیاه، نگهداری برگها و میوه‌ها و هدایت شیره خام از ریشه تا برگ و برگرداندن شیره پرورده از برگ به سایر اندامها و تولید بافتهای جدید می‌باشد. قسمتهای سبز آن عمل فتوسنتز را انجام می‌دهند و بالاخره نقش عمده آن استحكام بخشیدن به گیاه است.

مورفولوژی خارجی ساقه

جوانه اولیه دانه كه پس از رشد و خارج شدن ریشه ظاهر می‌گردد، به رشد و نمو خود ادامه داده و بر خلاف ریشه به طرف بالا شروع به رشد می‌كند و ساقه اصلی نبات را تشكیل می‌دهد. در روی ساقه اصلی به تدریج برگهای سبز ظاهر شده و گیاه كاملی را به وجود می‌آورد. انتهای ساقه اصلی گیاه به یك جوانه انتهایی منتهی می‌گردد كه رشد و نمو طولی ساقه را تأمین می‌كند. جوانه ساقه كوتاهی است كه غالباً به‌وسیله برگهای جوان و كوچك و یا فلسهای سختی پوشیده شده كه بافت مریستم و سلولهای مولد ساقه را حفظ می‌كند. وجود برگهای كوچك در اطراف جوانه و نقش حفاظتی آنها در درختان سردسیری كه فصل زمستان را به حالت غیرفعال می‌گذرانند اهمیت زیادی دارد.

انشعابات ساقه

ساقه گیاه به تدریج در اثر رشد و نمو جوانه‌های انتهایی طویل‌تر می‌گردد و برگهای جدیدی در سطح آن ظاهر می‌گردد. اگر جوانه انتهایی از بین برود یكی از جوانه‌های محوری كه به انتهای ساقه نزدیك‌تر است به‌طور قائم رشد كرده و جای جوانه انتهایی را می‌گیرد. دراثر رشد و نمو جوانه‌های جانبی ساقه‌های فرعی در نبات به وجود می‌آید كه خود انشعاباتی را تولید می‌كند.

انشعابات منوپودیك و سمپودیك

انشعابات ساقه در نباتات عالی دارای دو حالت منوپودیك و سمپودیك است. در انشعابات منوپودیك جوانه انتهایی مرتباً به رشد خود ادامه می‌دهد و در نتیجه رشد جوانه‌های محوری آن، ساقه‌های فرعی ظاهر می‌گردد مانند درخت بلوط، راش، كاج و غیره. در انشعابات سمپودیك رشد و نمو جوانه انتهایی پس از مدتی متوقف شده و جوانه‌های فرعی جای آن را می‌گیرد و به رشد خود ادامه می‌دهد مانند بید، نارون و زبان‌گنجشك.

این پاورپوینت شامل موارد زیر می باشد:
مورفولوژی خاجی ساقه. انشعابات ساقه. انشعابات منوپودیك و سمپودیك. رشد و نمو طولی ساقه. انواع ساقه‌های هوایی. ساقه های خزنده. ساقه های پیچنده. خارها. فیلوکلادها. ساقه های گوشتی. ساقه های ماشوره ای. ساقه های زیر زمینی. ریزوم. تکمه یا توبرکول. سوخ یا پیاز. ساقه های آبی. دوام و عمر و ارتفاع ساقه. تغییرات ظاهری ساقه بر حسب شرایط آب و هوایی (كلیماتیك (Climatique).تغییرات ظاهری ساقه بر حسب شرایط ادافیك (Edaphiques).

برای دانلود پاورپوینت ساختار ساقه ی گیاه روی لینک زیر کلیک کنید


دانلود

این پست را به اشتراک بگذارید:

آزمایشگاه
مشاوره
جزوه
نمونه سوالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *