جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

متابولیسم در گیاهان چگونه صورت می گیرد + دانلود پاوپوینت متابولیسم در گیاهان

در این پست خواهید خواند :

در این پست خواهید خواند :

برای این که بدانید متابولیسم در گیاهان چگونه صورت می گیرد ابتدا باید با مفهوم ATP آشنا شوید.سلولهای بدن جانداران برای تأمین انرژی لازم، برای ادامة زندگی مولكولهای غذایی را تجزیه می‌كنند و انرژی حاصل از این تجزیه در مولكولهای مخصوصی كه به اختصار ATP نامیده‌ایم، اندوخته می‌شود. سپس در موقع نیاز مولكولهای ATP تجزیه و انرژی اندوخته‌ای را آزاد می‌سازند.

به كمك این انرژی مولكولهای جدید و مورد نیاز در سلول‌ ساخته می‌شوند. این عمل سلول‌ را ماده‌سازی می‌گویند كه به رشد سلول منجر می‌شود. به مجموعة این واكنشهای شیمیایی پیوسته كه ضمن آن انرژی ذخیره آزاد یا تبدیل می‌شود، متابولیسم (سوخت و ساز) می‌گویند. مهمترین فرآیندی كه ضمن آن انرژی لازم برای اعمال حیاتی همه جانداران به دام می‌افتد و ذخیره می‌شود فتوسنتز نام دارد كه موضوع این بخش است. موضوع دیگری كه در این بخش با آن آشنا می‌شوید تنفس است كه شامل واكنشهای انرژی‌زا در درون سلولهاست.

فتوسنتز

فتوسنتز فرآیند انرژی اندوزی است كه در حضور نور در جانداران سبزینه‌دار رخ می‌دهد. ضمن این فرآیند انرژی نور خورشید به دام می‌افتد و در مولكولهای قند كه از تركیب و حاصل می‌آیند ذخیره می‌شود. وقتی در كلروپلاستها آب و دی‌اكسید كربن با هم تركیب می‌شوند. قند حاصل می‌آید و اكسیژن به عنوان یك مادة دفعی آزاد و وارد جو می‌شود.

دی‌اكسیدكربن

مقدار این گاز در جو به‌طور متوسط حدود 03/0 درصد است. این گاز از طریق روزنه‌های هوایی وارد برگ می‌شود سپس در لایه نازك آبی كه دیواره سلولهای میانبرگ را فراگرفته متصل می‌شود و از طریق انتشار وارد سلولها می‌شود و به كلروپلاستها می‌رسد. مقدار دی‌اكسیدكربن كه به‌طور دائم در طول روز به‌وسیله همه گیاهان سبز از جو گرفته می‌شود بسیار زیاد است. برای مثال 10000 بوته ذرت كه در یك جریب زمین كاشته شده‌اند در فصل رشد بیش از 2500 كیلوگرم كربن در خود ذخیره می‌كنند. برای تأمین این مقدار كربن حدود 11 تن دی‌اكسیدكربن لازم است. دی‌اكسیدكربن مصرف شده در فتوسنتز، كربن و اكسیژن موجود در ساختمان قند را تأمین می‌كند.

این پاورپوینت شامل موارد زیراست:
فتوسنتز. واکنش های شیمیایی فتوسنتز. کلروفیل. فتوسیستم. واکنش های مستقل از نور. چرخه ی کالوین. بازده فتوسنتز. عوامل موثر برشدت فتوسنتز. تنفس. شدت تنفس.

برای دانلود پاورپوینت متابولیسم در گیاهان روی لینک زیر کلیک کنید

دانلود

این پست را به اشتراک بگذارید:

متابولیسم در گیاهان چگونه صورت می گیرد + دانلود پاوپوینت متابولیسم در گیاهان

این پست را به اشتراک بگذارید:

آزمایشگاه
مشاوره
جزوه
نمونه سوالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *