جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

ساختار برگ+ دانلود پاورپوینت ساختار برگ

در این پست خواهید خواند :

در این پست خواهید خواند :

ساختار برگ

برگها اندامهای سبزرنگی هستند كه در طول ساقه و شاخه دیده می‌شوند و در اثر رشد و نمو جوانه انتهایی ساقه و جوانه‌های محوری آن در روی ساقه گیاه ظاهر می‌گردند. برگها در ساقه‌های زیرزمینی (ریزوم) و حتی گیاهان نواحی خشك به‌صورت فلسی دیده می‌شوند و گاهی در نباتات به‌شكل تیغ درمی‌آیند. بعضی از دانشمندان برگ را ساقه تغییر شكل یافته‌ای می‌دانند كه تقارن محوری خود را از دست داده‌ و دارای تقارن سطحی شده است. معمولاً برگهایی كه در جوانه‌ها و انتهای ساقه قرار دارند جوان‌تر و كوچكتر از سایر برگها هستند.

مورفولوژی خارجی برگ

برگ دارای صفحه سبز رنگی است كه به آن پهنك Blade) یا (Limle می‌گویند و در نباتات مختلف به ابعاد متفاوت و مختلف دیده می‌شود و غالباً به‌صورت افقی قرار گرفته و به‌وسیله دنباله باریكی به نام دمبرگ (Petiol) به ساقه متصل می‌گردد. برگ بعضی از گیاهان فاقد دمبرگ است كه به آن برگهای بی‌پایه گفته می‌شود. در بعضی از گیاهان قاعده دمبرگ در موقع اتصال به ساقه پهن شده و به‌صورت غلافی كه قسمت یا تمام محیط ساقه را احاطه می‌كند درمی‌آید و غلاف یا نیام برگ نامیده می‌شود. رشد غلاف در نباتات مختلف اندازه و شكلهای گوناگون دارد، چنانكه در غلات رشدش به‌قدری زیاد است كه تمام ساقه و حتی گره‌های پایین را می‌پوشاند.

اقسام برگ

برگها را بر اساس اختلاف شكل ظاهری كه در نتیجه رشد متفاوت و غیر منظم پهنك در گیاهان مختلف به‌وجود می‌آید به دو دسته تقسیم می‌كنند:

  الف) برگهای ساده

  ب) برگهای مركب

الف) برگهای ساده (Simple F.).

برگهایی هستند كه پهنك آنها از قطعه‌ واحدی تشكیل شده و فقط یك پهنك دارند ولی به‌واسطه بریدگیهای حاشیه‌ آنها و اختلافی كه از نظر شكل و فرم پهنك در بین آنها موجود است به اقسام چندی تقسیم می‌گردد.

تقسیم‌بندی از نظر كناره برگ به‌شرح زیر می‌باشد:

  1. برگهای صاف (درست) (Entieres F.).

  2. برگهای مضرس (Clenties F).

  3. برگهای مضرس هلالی (Creneles).

  4. برگهای كنگره‌ای (LoLes F.).

این پاورپوینت شامل موارد زیر می باشد
ساختمان برگ. مورفولوژی خارجی برگ. اقسام برگ. برگ ساده. برگ مرکب. رگبرگ ها و انشعابات فرعی.فلس. خار. فیلود. پیچک. برگه. برگ گیاه آبزی. برگ گیاه گوشت خوار. فیلوتاکسی. ساختمان داخلی برگ. دمبرگ. پهنک. اپیدرم. مزوفیل. رگبرگ. رشد و نمو برگ. دوام برگ. سقوط برگ.

برای دانلود پاورپوینت ساختار برگ روی لینک زیر کلیک کنید


دانلود

این پست را به اشتراک بگذارید:

آزمایشگاه
مشاوره
جزوه
نمونه سوالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *