جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

رشد و نمو در گیاهان+ دانلود پاورپوینت رشد و نمو در گیاهان

در این پست خواهید خواند :

در این پست خواهید خواند :

مراحل رشد و نمو در گیاهان

در گیاهان، رشد در همه نقاط گیاه انجام نمی‌گیرد بلكه مخصوص بخشهایی به نام مناطق رشد و نمو است. مناطق رشد و نمو عبارتند از: نوك ساقه، نزدیك نوك ریشه، جوانه‌های جانبی و حلقه‌های زاینده. این حلقه‌ها مریستمهایی هستند كه در ریشه و ساقه پدید می‌آیند و با فعالیت خود باعث افزایش قطر ریشه و ساقه می‌شوند. در هر یك از مناطق رشد و نمو تمایز طی مراحل زیر انجام می‌گیرد:

1_ مرحله تكثیر. در این مرحله سلولهای مریستمی به سرعت تقسیم می‌شوند و بر تعداد خود می‌افزایند.

2_مرحله بزرگ شدن. به‌دنبال مرحلة اول انجام می‌گیرد. در این مرحله سلولهای حاصل از تقسیم توانایی تقسیم را از دست می‌دهد ولی بر ابعاد آنها افزوده می‌شود و این بزرگ شدن تا آنجا ادامه می‌یابد تا سلولها به حداكثر اندازه خود برسند.

3_ مرحله تمایز. در این مرحله هر دسته از سلولها به تناسب كاری كه انجام می‌دهند تغییر ساختاری می‌دهند و بافتهای گوناگون را پدید می‌آورند.

رشد نخستین و رشد پسین

رشد نخستین، بیشتر شامل رشد طولی ریشه و ساقه و پیدایش شاخه‌ها و ریشه‌های فرعی است. با این توصیف رشد نخستین در همه گیاهان چوبی و علفی عمومیت دارد. رشد پسین همان طور كه قبلاً هم اشاره كردیم شامل افزایش قطر ریشه و ساقه است. نهانزادان آوندی و اغلب نهاندانگان تك‌لپه‌ای رشد قطری ندارند. در آنها ساختمان پسین به‌وجود نمی‌آید. بنابراین رشد پسین مخصوص نهاندانگان دولپه‌ای و بازدانگان است.

رشد طولی ریشه

برای مشخص كردن منطقه رشد طولی در ریشه، انتهای یك ریشه در حال رشد را به وسیله مركب مخصوص میلیمتر به میلیمتر علامت‌گذاری می‌كنیم پس از چند روز مشاهده می‌شود كه حداكثر ریشه معمولاً در میلیمتر دوم و سوم صورت گرفت و بخشهای مربوط به كلاهك و تارهای كشنده ثابت باقی مانده است. به این دلیل گفته می‌شود كه تمركز رشد ریشه نزدیك به انتهاست.

این پاورپونت شامل مطالب زیر است:
مراحل رشد و نمو( مرحله تکثیر، مرحله بزرگ شدن، مرحله تمایز). رشد نخستین. رشد پسین. رشد طولی ریشه. رشد طولی ساقه. ساخت و كار مریستم نوك ساقه. پیدایش ریشه‌های فرعی. لایه زاینده چوب‌پنبه ـ پوست

برای دانلود پاورپوینت رشد و نمو در گیاهان روی لینک زیر کلیک کنید.

دانلود

این پست را به اشتراک بگذارید:

آزمایشگاه
مشاوره
جزوه
نمونه سوالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *