جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

مورفولوژی گیاهی+ دانلود پاورپوینت مورفولوژی گیاهی

در این پست خواهید خواند :

در این پست خواهید خواند :

مورفولوژی علمی است كه به بررسی اندامهای مختلف گیاهی كه شامل اندام‌شناسی ظاهری و تشریح داخلی گیاهی (آناتومی) می‌باشد. با این تعریف مورفولوژی خارجی شامل بررسی اندامها و اعضاء گیاهان از نظر ساختمان و شكل ظاهری می‌باشد و مورفولوژی داخلی شناخت و چگونگی ساختمان داخلی اعضاء و اندامهای گیاه را می‌گویند.

قسمتهای مختلف گیاهان كه از نظر مورفولوژی و ساختمانی شبیه به هم باشند یك عضو (organ) می‌گویند هر عضو از اجتماع چند نوع بافت و هر بافت از اجتماع چندین سلول هم‌شكل با ساختمان مشابه تشكیل شده‌اند. گیاهان دارای 3 عضو اصلی در دستگاه رویشی (ریشه، ساقه و برگ) و یك عضو در دستگاه زایشی (گل) می‌باشند. چنانكه ذكر گردید هر عضو گیاه مسئول انجام نقش خاصی در گیاه می‌باشد.

 ریشه (Root) مورفولوژی (ریخت‌شناسی) خارجی ریشه

اولین عضوی كه از دانه خارج می‌شود و به طرف زمین متوجه می‌گردد، ریشه است ریشه از قسمتهای زیر تشكیل شده است.

الف) كلاهك (Root cap calyptra)

كلاهك قسمت كوتینی شده انتهای ریشه است كه بافتهای مریستمی ریشه را محافظت می‌نماید و از سایر قسمتهای ریشه مقاوم‌تر و تیره‌تر است و در اغلب ریشه‌ها با چشم به‌خوبی مشخص است. طول كلاهك و شكل آن در یك گیاه ثابت می‌ماند.

ب) ناحیه نمو

در بالای كلاهك بخش صاف و كوتاهی وجود دارد كه بافت مریستمی ریشه بوده و سبب رشد طولی ریشه می‌گردد. اگر این قسمت قطع گردد رشد طولی ریشه نیز قطع می‌گردد.

ج) منطقه تارهای كشنده

بالای ناحیه نمو، منطقه تارهای كشنده وجود دارد. این ضمائم یك سلولی ریشه بافت اپیدرم ریشه است كه طول آنها گاهی به چند میلیمتر می‌رسد و مانند كرك مخملی سطح خارجی ریشه را می‌پوشانند. تارهای كشنده برای جذب مواد غذایی خاك به كار می‌رود. مجموع تارهای (موها) كشنده در ریشه به شكل مخروطی است كه رأس آن به طرف كلاهك متمایل می‌باشد و قاعده آن متوجه طوقه می‌باشد.

این پاور پوینت شامل موارد زیر است:
ریشه. کلاهک. تارهای کشنده.ریشه فرعی. ریشه نا به جا. انواع ریشه. مورفولوژی داخلی ریشه. اپیدرم. طبقه چوب پنبه ای. پوست خارجی. پوست داخلی. آندودرم. استوانه ی مرکزی. ساختمان پسین ریشه. طبقه مولد خارجی یا فلوژن. طبقه مولد داخلی یا پافیت.

برای دانلود پاور پوینت روی لینک زیر کلیک کنید


دانلود

دانلود پاور پوینت سلول گیاهی و ساختار آن

این پست را به اشتراک بگذارید:

مورفولوژی گیاهی+ دانلود پاورپوینت مورفولوژی گیاهی

این پست را به اشتراک بگذارید:

آزمایشگاه
مشاوره
جزوه
نمونه سوالات

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *