جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

لوله ی گوارش

در این پست خواهید خواند :

در این پست خواهید خواند :

دستگاه گوارش از لوله ی گوارش (حفره ی دهان، مری، معده، روده ی کوچک، روده ی بزرگ و مقعد) و غدد ضمیمه آن (غدد بزاقی، کبد و پانکراس) تشکیل شده است. وظیفه ی دستگاه گوارش تامین مولکول های ضروری از مواد خورده شده جهت حفظ حیات، رشد و تامین انرژی مورد نیاز بدن می باشد.

ساختمان عمومی لوله ی گوارش:

لوله ی گوارش یک لوله ی تو خالی با قطر متغیر است که از دهان تا مقعد ادامه دارد و دیواره ی آن از چهار لایه ی اصلی ساخته شده است:

1_ مخاط(Mucosa)

2_ زیر مخاط(Submucosa)

3_ طبقه عضلانی(Muscularis)

4_ سروز(Serosa)

اجزای لوله ی گوارش

مخاط

مخاط از یک پوشش اپی تلیالی تشکیل شده است که در زیر آن لامینا پروپریا(آستر مخاط) قرار دارد. آستر مخاط از جنس بافت همبند سست، غنی از عروق خونی و لنفی، سلول های عضله صاف و لنفوسیت ها می باشد. اغلب در آستر مخاط غدد کوچک نیز دیده می شود. در آستر مخاط یک لایه ی نازک عضله صاف به نام عضله ی مخاطی نیز وجود دارد که مخاط را از زیر مخاط جدا می سازد و باعث حرکات موضعی مخاط می شود. مخاط اغلب به عنوان غشاء مخاطی خوانده می شود.

لوله ی گوارش

زیر مخاط

زیر مخاط از یک بافت همبند متراکم با عروق خونی و لنفی بزرگتر و یک شبکه ی زیر مخاطی(شبکه ی مایسنر) از اعصاب می باشد. ممکن است غدد و مقادیر قابل توجهی بافت لنفاوی نیز در آن وجود داشته باشد. در زیر مخاط مری و دوازدهه غدد موکوسی وجود دارد.

لایه ی مخاطی

لایه ی عضلانی

این لایه متشکل از عضلات صاف است که به دو یا چند زیر لایه تقسیم می شود. جهت قرار گیری رشته ها در زیر لایه ی داخلی، حلقوی و در زیر لایه ی خارجی طولی است. بین دو زیر لایه ی عضلانی یک بافت همبند وجود دارد که در این بافت، عروق خونی و لنفی و یک شبکه ی عصبی نیز وجود دارد. در معده یک طبقه عضله مایل به داخل این دو لایه افزوده می شود. در ابتدای رکتوم و مری عضله ی مخطط وجود دارد. این شبکه ی عصبی و اعصاب موجود در لایه ی زیر مخاط، سیستم عصبی روده ای را تشکیل می دهند. انقباضات لایه ی عضلانی ، محتویات لومن را مخلوط کرده و به طرف جلو پیش می برد.

لایه ی ماهیچه ای

سروز

لایه ی نازکی از بافت همبند سست می باشد. این لایه غنی از عروق خونی و لنفاوی و بافت چربی است که اپی تلیوم بافت سنگ فرشی ساده(مزوتلیوم) آن را پوشانده است. در حفره ی شکم سروز به صورت مزانتر ها امتداد یافته است. مزانتر ها پرده های نازکی اند که از دو طرف توسط مزوتلیوم پوشیده شده اند، و از روده ها پشتیبانی می کنند. مزانتر ها در امتداد صفاق قرار دارند. صفاق یک پرده ی سروزی مفروش کننده ی شکم است. در مناطقی که لوله ی گوارش در حفره ای آویزان نیست و مستقیما به ساختمان های مجاور متصل است، مانند مری، به جای سروز یک ادوانتیس ضخیم قرار دارد که از بافت همبند تشکیل شده است و با بافت های اطراف آمیخته شده و فاقد مزوتلیوم است.

سروز
لوله ی گوارش
لوله ی گوارش
لوله ی گوارش

این پست را به اشتراک بگذارید:

لوله ی گوارش

این پست را به اشتراک بگذارید:

آزمایشگاه
مشاوره
جزوه
نمونه سوالات

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *