جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

ساختار چشم

در این پست خواهید خواند :

در این پست خواهید خواند :

در این پست شما با ساختار چشم ها آشنا می شوید. چشم ها اندام های تکامل یافته ی بسیار حساس به نور می باشند، که شکل، شدت و رنگ نور منعکس شده از اشیا را تحلیل و آنالیز کرده و حس بینایی را تشکیل می دهد. چشم ها توسط حفره ی حدقه در جمجمه محافظت می شوند. حفره ی حدقه هم چنین حاوی بالشتک هایی از بافت چربی می باشد که چشم در آن قرار می گیرد.

هر کره ی چشم در خارج، یک لایه ی لیفی محکم، جهت حفظ شکل خود دارد. و در داخل یک سیستم بافت شفاف دارد که مسئول انکسار نور جهت تنظیم تصویر می باشد و دارای لایه ای از سلول های حساس به نور و یک سیستم از نورون ها که مسئول جمع آوری، پردازش و انتقال اطلاعات بینایی به مغز می باشد.

هر چشم از سه لایه ی متحدالمرکز تشکیل شده است.

1_ یک لایه ی لیفی خارجی که شامل صلبیه و قرنیه ی شفاف می باشد.

2_ یک لایه ی عروقی میانی که شامل مشیمیه، جسم مژگانی و عنبیه است.

3_ یک لایه حسی داخلی به نام شبکیه که از طریق عصب بینایی در عقب با مغز ارتباط برقرار می کند.

ساختار چشم
چشم
صلبیه
مشیمیه

علاوه بر این لایه ها، چشم دارای عدسی با ساختار شفاف و محدب الطرفین است که توسط یک سیستم حلقوی به نام رشته های آویزان کننده ی عدسی به جسم مژگانی متصل است و در عقب با زجاجیه مجاور است.

بخشی از سطح قدامی عدسی توسط یک بخش رنگدانه دار و مات از لایه ی میانی به نام عنبیه پوشیده شده است. عنبیه سوراخ مرکزی را به نام مردمک احاطه می کند.

ساختار چشم
مردمک
پلک
صلبیه

در قسمت جلویی چشم، عنبیه و عدسی در داخل مایعی به نام زلالیه که اتاقک قدامی و اتاقک خلفی را پر می کند، غوطه ور هستند. اتاقک قدامی بین قرنیه و عنبیه و اتاقک خلفی بین عنبیه و عدسی قرار دارند. زلالیه از طریق مردمک بین دو اتاق جریان می یابد.

ساختار چشم
چشم

فضای زجاجیه خلفی توسط شبکیه احاطه شده است که در پشت عدسی و رباط آویزان کننده ی عدسی قرار دارد. این فضا حاوی توده ی ژلاتینی بزرگ و شفاف از بافت همبند به نام زجاجیه است.

ساختار چشم
چشم

مطالب مرتبط
نکات گفتار 2 فصل 2 یازدهم که مربوط به چشم می باشد
تشریح چشم

این پست را به اشتراک بگذارید:

ساختار چشم

این پست را به اشتراک بگذارید:

آزمایشگاه
مشاوره
جزوه
نمونه سوالات

2 پاسخ

  1. خیلی دقیق و عالی بود.
    سپاس از دقت زیادی که به خرج دادید.
    امیدوارم همواره موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *