جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

تایم بلاکینگ

در این پست خواهید خواند :

در این پست خواهید خواند :

خب تعریف تایم بلاکینگ چیست؟ اصلا یعنی چی؟ ترجمه تحت الفظی تایم بلاکینگ، بلوک بندی زمان می‌شود. حالا یعنی چی؟ یعنی شما میاین زمان‌اتان را به جعبه های کوچکتر تقسیم می کنین‌ این جعبه ها میتونن ۳۰ دقیقه ای، یک ساعته و … باشن. بعد شما ‌کار‌هایی که داری را میذاری توی هر جعبه و اینجوری تایم بلاکینگ کردی‌. برای بهتر متوجه شن تا آخر مقاله همراه با دنیای زیست باش و در انتها مثالی که آورده ایم را بخوان.

چگونه تایم بلاکینگ کنیم؟

برای شروع تایم بلاکینگ، ابتدا باید کارهایی را که باید انجام دهید شناسایی کنین. سپس، این کارها را بر اساس اهمیت و فوریت آنها اولویت‌بندی کنین. یعنی اول یه جدول از کارهاتون بنویسین. بعدش اولویت بدین به کارها.

پس از اولویت‌بندی کارهای خود، می‌توانید شروع به تقسیم آنها به دوره‌های زمانی مشخص کنید. این دوره‌ها معمولاً ۶۰ دقیقه طول می‌کشند، اما می‌توانید بسته به نیاز خود آنها را کوتاه‌تر یا طولانی‌تر کنید. توجه کنین که قرار نیست ۲۴ ساعت شما مفید باشه و پروداکتیو باشین. پس به صورت ایده‌آل زمان بندی‌ها را پیدا کنین نه کمال گرا. برای تایم بلاکینگ اول از اولویت ها شروع کنین.

تایم بلاکینگ یا بلوک بندی زمان

پس از تعیین طول دوره‌های زمانی، باید هر دوره را به یک کار خاص اختصاص دهید. در طول هر دوره، فقط روی آن کار تمرکز کنید و از حواس‌پرتی‌ها جلوگیری کنید. و بدونین که بعد از اتمام این کار به سراغ بعدی میرین. هر بلاک مخصوص به یک کار هست. پس کاملا واضح بدونین که توی هر تایم بلاکینگ چه کاری را میخواین انجام بدین‌.

هنگامی که دوره زمانی به پایان رسید، می‌توانید استراحت کوتاهی داشته باشید و سپس به سراغ کار بعدی بروید. این استراحت ها قطعا برای ناهار و شام طولانی تر هستن. یادتون نره که توی زمان بندی‌ها حتما یک زمان را برای خودتون بذارین.

سه تا نکته مهم در رابطه با بلوک بندی زمان:

  1. ببهتر است از یک دفتر یا تقویم برای مشخص کردن زمان ها استفاده کنین. اگر می‌تونین از تقویم گوشیتون استفاده کنین، چون که با گوشی شما توانایی جا به جا کردن کار ها را دارین می‌تواند گزینه بهتری  باشد. و به راحتی میتوانی توی برنامت تغییر ایجاد کنی. مخصوصا که ما نم‌یتونیم پیش‌بینی کنیم چی پیش می‌آیاد. پس باید آمادگی این را داشته باشیم که بتوانیم با هر مورد غیر قابل پیش‌بینی کنار بیایم.
  2. اگر از رنگ های متفاوت برای تایم بلاکینگ استفاده کنی بهتره. یعنی برای درس خواندن از یک رنگ استفاده کنی. برای ورزش از یک رنگ دیگه. اینجوری با یک نگاه کوچک روی تقویم هم میتونی مرور کنی که چه کارهایی داری. 
  3. کمال گرا نباش. تایم بلاکینگ برای کمک کردن به شماست که زمانتون را بهتر مدیریت کنین. نه اینکه با کمال گرایی بخواین کل روز را استفاده کنین. اصلا امکان نداره. به خودتون سخت نگیرین و ایده‌آل گرا تایم بلاکینگ کنین.
یک فرد در حال گفتن سه نکته درباره بلوک بندی زمانی

فواید تایم بلاکینگ

تایم بلاکینگ مزایای زیادی دارد، که چندتاشون را با هم میخونیم. مثل:

  • افزایش بهره‌وری: تایم بلاکینگ می‌تواند به شما کمک کند تا زمان خود را به طور موثرتری مدیریت کنید و در نتیجه کارایی خود را بهبود ببخشید. اصلا کل هدفش همینه.
  • کاهش استرس و اضطراب: تایم بلاکینگ می‌تواند به شما کمک کند تا از حواس‌پرتی‌ها جلوگیری کنید و بر روی یک کار خاص تمرکز کنید. این می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند. شما می‌دونین که به کارهایی که تایم بلاکینگ کردین می‌رسین پس با تمرکز بهتری به کاری که الان دارین می‌رسین.
  • بهبود تمرکز: تایم بلاکینگ می‌تواند به شما کمک کند تا بر روی یک کار خاص تمرکز کنید و در نتیجه آن را سریع‌تر و با کیفیت‌تر انجام دهید. کل معز شما درگیر همین یک فعالیت می‌شه.
چند نفر در حال تایم بلاکینگ

چگونه تایم بلاکینگ را در زندگی خود پیاده کنیم؟

برای پیاده‌سازی تایم بلاکینگ در زندگی خود، ابتدا باید به آن تعهد داشته باشید. این بدان معناست که باید زمان خود را به طور منظم مدیریت کنید و از حواس‌پرتی‌ها جلوگیری کنید.

در اینجا چند نکته برای پیاده‌سازی تایم بلاکینگ در زندگی خود آورده شده است:

  • از یک برنامه‌ریز یا تقویم استفاده کنید تا کارهای خود را ردیابی کنید. این به شما کمک می‌کند تا ببینید چه کارهایی دارید و باید آنها را در چه زمانی انجام دهید. از تقویم گوگل، اپل و سامسونگ می‌توانید استفاده کنید.
  • مکانی آرام و بدون حواس‌پرتی پیدا کنید تا بتوانید روی کارهای خود تمرکز کنید.
  • از ابزارهای مختلف مدیریت زمان استفاده کنید تا به شما کمک کنند تا به اهداف خود برسید.
  • وقتی دارین یه کاری مثل درس خواندن را انجام می‌دین که تمرکز زیادی نیاز داره و برعکس حواس پرتی‌ها باید حداقل باشن‌. بهتره که نوتیفیکشن‌‌های گوشیتون را بردارین و اون را دور از خودتون بذارین.
سعی برای استفاده از بلوک بندی زمانی برای برنامه ریزی زندگی

ایلان ماسک چجوری تایم بلاکینگ می‌کند؟

ایلان ماسک، ، برای برقراری تعادل بین اداره ی شرکت‌های خود و زندگی شخص اش از روش تایم بلاکینگ استفاده می‌کند. تصور کنید فردی پر مشغله همانند او چه قدر برای زمان خود ارزش قائل است. و آن را خیلی ظریف برنامه ریزی می‌کند. ایلان ماسک بارها اشاره کرده است که برای مدیریت زندگی خود از تایم بلاکینگ کمک می‌گیرد. در واقع بلوک بندی زمانی از شما می‌خواهد تا زمان خود را به بخش ها یا بلوک های کوچک تر تقسیم کنید. سپس هر بلوک را برای انجام یک کار اختصاص دهید. چگونه مشخص می‌کنید که در هر بلوک چه کار انجام دهید؟ بهتر است با یک مثال، به روشن شدن بهتر موضوع بپردازیم.

ایلان ماسک و تایم بلاکینگ

یک مثال برای بلوک بندی زمان

 تصور کنید یک فرد ۲۴ ساعت زمان روز خود را به بازه های ۲ ساعت تقسیم کند. یک فرد معمولی به صورت میانگین ۸ ساعت زمان خود را در خواب است. و همچنین ۲ تا ۴ ساعت وقت خود را صرف وعده های غذایی و حمام و … می کند. پس هر فرد به طور متوسط حدود ۱۲ ساعت زمان خود را در اختیار دارد تا برای بقیه کار های خود اولویت بندی کند. ابتدا ۳ کار مهم روز خود را مشخص میکند. ۱ تحویل پروژه ۲ مرور یادداشت ها برای امتحان و ۳ پاسخ به ایمیل‌ها.

خب این فرد از ۸  صبح بیدار شده است و به محل کار خود رفته. و ساعت ۹ می‌تواند شروع به انجام کار ۱ بکند. سپس باید به جلسه از پیش تعیین شده برود و قبل از ناهار زمان کوتاه ۱ ساعته، برای چک کردن ایمیل‌ها دارد. در آخر هم باید به کارهایی که در سر کار به او واگذار شده بپردازد و در نهایت پس از کلاس ورزش به خانه باز می‌گردد که ساعت ۷ عصر شده است. پس از حمام و صرف شام ۲ ساعت برای مرور یادداشت های خود وقت دارد.

نتیجه نهایی برنامه ریزی با تایم بلاکینگ

یک نمونه گوگل کلندر برای تایم بلاکینگ

برنامه زمان بندی این فرد را ببینید. او ۳ کار مهم روز خود را انجام می‌دهد. به کار هایی که باید انجام دهد و از قبل تعیین شده اند، باشگاه یا جلسه کاری، می‌پردازد. و در آخر هم با انجام امور بی اهمیت ولی حتمی مثل مدیتیشن و خواندن کتاب می‌رسد.

با استفاده از این روش شما به زمان خود واقف هستید و با آگاهی از آن برای امور مهم خود برنامه ریزی می‌کنید. می‌توانید از تایم بلاکینگ به صورت هفتگی یا روزانه استفاده کنید. به صورت کلی، این روش بسیار دقیق است. توجه کنید که هر فردی منحصر به فرد است، پس نمیتوان به تمام افراد یک روش را توصیه کرد. تنها راهی که میتوانید متوجه بشید که چه روشی برای شما مناسب تر است که زمانی را به آزمون و خطا بپردازید.

این پست را به اشتراک بگذارید:

آزمایشگاه
مشاوره
جزوه
نمونه سوالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *