مشاوره

نحوه ی تنظیم خواب دانش آموزان کنکوری چگونه است؟

با خواندن این پست شما به پاسخ سوال” نحوه ی تنظیم خواب دانش آموزان کنکوری چگونه است؟” می رسید.

در دنیای امروز کم خوابی در همه ی جهان به مشکل بزرگی تبدیل شده است. متاسفانه به دلایل مختلف بسیاری از مردم ساعات طولانی در روز مشغول به کار هستند و ناچار باید چیزی را در زندگی قربانی کنند، اولین چیزی که به دلیل حجم زیاد کار قربانی می شود، خواب است.
ممکن است فکر کنید که بیدار ماندن و انجام کار های نا تمام آسان تر از روبه رو شدن با عواقب ناگوار ناتمام گذاشتن آن هاست. اما باید بپذیرید که این کار در اکثر مواقع نتیجه ی معکوس به دنبال دارد و هر چه فرد از خوابش بیشتر می زند در انجام کار مورد نظر خود نا موفق تر عمل می کند.

اثرات نامطلوب کم خوابی بر دانش آموزان کنکوری

شما به ۶ تا ۸ ساعت خواب منظم در طول شبانه روز نیاز دارید. این در حالی است که در همین مدت زمان کوتاهی که به طور رسمی داوطلب آزمون سراسری شده اید، هر از گاهی به دلیل مشغله های درسی این میزان را به ۳ تا ۵ ساعت کاهش داده اید. بدیهی است که این میزان خواب بسیار کمتر از نیاز طبیعی بدن شماست. این کار سبب می شود سیستم بدن برای بازیابی قوای خود در روز بعد، زمان کافی در اختیار نداشته باشد و چون در روز گذشته هم فشار زیادی را متحمل شده است به مراتب در وضعیت نا مناسب تری قرار می گیرد.

داوطلبی که خوابش کافی نیست صبح ها احساس خستگی و کوفتگی می کند. واکنش های این فرد کند می شود و قدرت تمرکز وی کاهش می یابد. در این حالت انجام کار ها برای او دشوار تر از گذشته می شود. به طور مثال، اگر در گذشته و در شرایط خواب کافی قادر بوده است به خوبی روی کارش تمرکز کند و یک مبحث درسی را با صرف یک و نیم ساعت وقت، مطالعه کند اکنون برای درک همان مطلب حدود سه ساعت وقت لازم دارد. بیشتر این زمان صرف تمرکز دوباره بر متن و تلاش برای درک محتوای آن می شود.

هم چنین در اثر کم خوابی، شفاف اندیشی داوطلب از بین می رود. از این رو درک مسائل با مشکل مواجه می شود. نداشتن خواب کافی موجب می شود بدن نتواند در مطلوب ترین حالت خود عمل کند. در نتیجه هر حرکت،نیازمند انرژی مضاعف است که به خستگی بیشتر بدن منجر می شود. در این حالت انجام برخی از کار ها برای فرد کاملا غیر ممکن به نظر می رسد.

از دیگر مضرات کم خوابی، تضعیف سیستم دفاعی بدن است. از آن جا که در موقع کم خوابی، بدن باید برای بیدار ماندن تلاش کند، فرد مستعد بیماری می شود و در صورت ابتلا، بیماری وی وخیم تر و زمان بهبودش طولانی تر می شود. این وضعیت تا زمانی که صرف انرژی مضاعف و تمرکز اضافی بر فعالیت های روزمره متوقف نشود، ادامه دارد و بدن نمی تواند با ویروس ها و باکتری های موجود در محیط مبارزه کند. به یاد داشته باشید که خواب از دست رفته هیچ گاه جبران نمی شود.

نحوه ی تنظیم خواب دانش آموزان کنکوری چگونه است؟
نحوه ی تنظیم خواب دانش آموزان کنکوری چگونه است؟

دانش آموزان کنکوری چند ساعت در شب باید بخوابند؟

تاکید پزشکان به خواب منظم است. منظم بودن خواب بدین معنا است که علاوه بر این که باید خواب کافی داشته باشید، باید خوابتان نظم لازم را نیز داشته باشد. یعنی ساعات خواب و بیداری باید معین و ثابت باشد و تا جایی که ممکن است از تغییر آن پرهیز شود. توصیه می شود داوطلبان هر شب نهایتا ساعت ۱۲ شب به رختخواب بروند و صبح ها نیز ساعت ۶ بیدار شوند. خوب است که این ساعات ثابت باشند و تغییر نکنند.

خواب بعد از ظهر یک دانش آموز کنکوری چگونه است؟

اگر به خواب بعد از ظهر عادت دارید باید تلاشتان این باشد که اگرچه زمان مناسب این خواب ۴۵ دقیقه است اما خواب نیم روزی هرگز بیش از ۷۵ دقیقه نباشد. عبور از این میزان موجب کسل شدن و خستگی بیشتر داوطلب بعد از خواب چند ساعته ی بعد از ظهر می شود. هیچ گاه خواب بعد از ظهر نمی تواند جایگزین خواب شب باشد. این یک عادتی غلط است که عده ای از داوطلبان شب ها را بیدار می مانند و درس می خوانند و در عوض بخشی از روز را به استراحت و خواب اختصاص می دهند.

اگر عادات خوابتان با آنچه گفته شد تفاوت دارد سعی نکنید آن را به سرعت و در مدتی کوتاه با شرایط استاندارد مطابق کنید. اصلاح عادات غلط خواب نیازمند صرف زمانی یک تا دو هفته ای است. عادات غلط معمولا باید به صورت تدریجی اصلاح شوند.

دکتر علیرضا انیسی


بهترین روش خواندن زیست شناسی برای کنکور

چرا باید زیست بخوانیم؟؟؟؟

۱_ زیست شناسی مهم ترین درس در بین دروس رشته ی تجربی می باشد.

۲_ زیست شناسی در کنکور دارای بالاترین ضریب در زیر گروه ۱ و ۲ می باشد. لازم به ذکر است که برای قبولی در رشته های پر طرفدار رشته ی تجربی مانند پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی رتبه ی زیر گروه ۱ و ۲ مهم می باشد.

۳_ زیست شناسی در کنکور چیزی حدود ۳۰ درصد کنکور را شامل می شود. البته با توجه به اثر تراز، میزان اثر زیست شناسی در کنکور بسیار بیشتر از ۳۰ در صد می باشد.

۴_ زیست شناسی پایه ای برای درک بهتر درس های دانشگاهی می باشد و یادگیری مطالب زیست شناسی دبیرستان به یادگیری بهترمطالب در دانشگاه می تواند کمک کند.

همچنین جالب است بدانید که؛

اگر درس زیست شناسی را در کنکور ۱۰ درصد کمتر بزنید اما همه ی دروس اختصاصی دیگر را ۵ درصد بیشتر بزنید، باز هم آن ۱۰ درصد جبران نمی شود.

فقط ۷ درصد شرکت کنندگان کنکور درصد زیست بالای ۵۰ درصد کسب می کنند.

زمان استاندارد پاسخ گویی به هر تست زیست شناسی فقط ۴۳ ثانیه می باشد.پس برای داشتن چنین سرعتی باید تسلط بالایی به کتاب داشته باشید.

برای خواندن ادامه مطلب روی لینک زیر کلیک کنید.
ادامه ی مطلب


ورزش کردن درایام کنکور و فواید آن

یکی از مشکلات دانش آموزان کنکوری این هست که یک روز خیلی خوب درس می خوانند و روز دیگه
خیلی کم. درواقع مطالعه ی زیاد باعث می شود که احساس خستگی کنند و روز دیگه حوصله ی درس خواندن
نداشته باشند.یکی از راه هایی که باعث افزایش تمرکز و کاهش احساس خستگی می شود، ورز ش کردن است.
بنابراین بهتر است که دانش آموزان کنکوری برای افزایش تمرکز و بازدهی مطالعه روزانه ۲۰ تا۳۰ دقیقه
ورزش کنند.

ورزش کردن علاوه بر اینکه موجب افزایش تمرکز و کاهش احساس خستگی ناشی از مطالعه می شود،باعث
کاهش استرس، کاهش فراموشی مطالب، افزایش حافظه و افزایش انرژی می شود.

متاسفانه باور اشتباهی در میان دانش آموزان رواج پیدا کرده است، که در ایام امتحانات و کنکور نباید ورزش کرد
و همان زمانی را که باید به ورزش اختصاص دهیم را بهتر است که در س بخوانیم!

برای خواندن ادامه ی مطلب روی لینک زیر کلیک کنید
ادامه ی مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا