جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

بهترین روش خواندن زیست شناسی برای کنکور

در این پست خواهید خواند :

در این پست خواهید خواند :

در این پست شما با بهترین روش خواندن زیست برای کنکور آشنا می شوید. با خواندن این پست شما می توانید سوالات زیر پاسخ دهید:
چرا باید زیست بخوانیم؟
چگونه زیست بخوانیم؟
چگونه برای آزمون های تستی زیست بخوانیم؟

چرا باید زیست بخوانیم؟؟؟؟

1_ زیست شناسی مهم ترین درس در بین دروس رشته ی تجربی می باشد.

2_ زیست شناسی در کنکور دارای بالاترین ضریب در زیر گروه 1 و 2 می باشد. لازم به ذکر است که برای قبولی در رشته های پر طرفدار رشته ی تجربی مانند پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی رتبه ی زیر گروه 1 و 2 مهم می باشد.

3_ زیست شناسی در کنکور چیزی حدود 30 درصد کنکور را شامل می شود. البته با توجه به اثر تراز، میزان اثر زیست شناسی در کنکور بسیار بیشتر از 30 در صد می باشد.

4_ زیست شناسی پایه ای برای درک بهتر درس های دانشگاهی می باشد و یادگیری مطالب زیست شناسی دبیرستان به یادگیری بهترمطالب در دانشگاه می تواند کمک کند.

همچنین جالب است بدانید که؛

اگر درس زیست شناسی را در کنکور 10 درصد کمتر بزنید اما همه ی دروس اختصاصی دیگر را 5 درصد بیشتر بزنید، باز هم آن 10 درصد جبران نمی شود.

فقط 7 درصد شرکت کنندگان کنکور درصد زیست بالای 50 درصد کسب می کنند.

زمان استاندارد پاسخ گویی به هر تست زیست شناسی فقط 43 ثانیه می باشد.پس برای داشتن چنین سرعتی باید تسلط بالایی به کتاب داشته باشید.

بهترین روش خواندن زیست شناسی برای کنکور
بهترین روش خواندن زیست شناسی برای کنکور

چگونه زیست بخوانیم؟؟

فرض کنید می خواهید یک فصل جدید کتاب درسی زیست شناسی را بخوانید. بهترین روش چیست؟

1_ در قدم اول، یک بار کتاب درسی را به صورت روزنامه وار بخوانید. در این مرحله نمیازی نیست مطالب را به خاطر بسپارید. با اینکار شما اطلاعات کلی از فصل کسب می کنید.

2_ در مرحله ی بعد، باید یک دور دیگر کتاب درسی را به صورت کاملا دقیق مطالعه نمایید.

شما در این مرحله باید چند اصل را رعایت کنید:

الف_توجه کنید که تمام جملات کتاب درسی مهم هستند. روی تک تک جملات و شکل ها و فعالیت های کتاب وقت بگذارید و آن ها را به خوبی فرا بگیرید. دقت داشته باشید که به جز بیشتر بدانید ها، تمامی قسمت های کتاب درسی، حتی شکل های ابتدای هر فصل مهم می باشند.

ب_اگر جایی از کتاب برای شما نامفهوم بود، آن را یادداشت کرده و از معلم خود حتما بپرسید. البته همیشه دقت داشته باشید که سوالات خود را در چارچوب کتاب درسی مطرح کنید و از یادگیری هر گونه نکته ی خارج از کتاب خودداری کنید. یادگیری نکات خارج از کتاب علاوه بر این که ذهن شما را مخدوش می کند، هیچ سودی برای شما در کنکور نخواهد داشت.

 ج_زیر جملاتی که حس می کنید مهم تر هستند یا درکشان برای شما مشکل تر است خط بکشید یا در گوشه ی کتابتان آن ها را بازنویسی کنید. این کار کمک شایانی به یادگیری شما می کند و در به خاطر سپردن مطالب می تواند شما را یاری کند. البته به یاد داشته باشید که در یادداشت کردن نکات وسواس به خرج ندهید. زیرا داشتن وسواس زیادی باعث می شود که وقت شما تلف شود.

د_هر مطلبی را که مطالعه می کنید، سعی کنید مطالب مرتبط با آن را که در فصل های پیش خوانده اید به یاد بیاورید و تمام نکات ان را در گوشه ی کتاب یا در دفتری مخصوص بنویسید. شاید بگویید پس چه هنگام لازم است که جملات را حفظ کنیم؟ اگر این سوال در ذهنتان ایجاد شده باید بگوییم هیچ وقت!
تحقیقات علمی نشان داده که اگر مطالعه ی شما به قصد حفظ کردن تک تک جملات باشد، درس برای شما کسل کننده می شود. بنابراین باید مطالب به صورت ناخوداگاه به ذهنتان سپرده شود که این امر با تکرار زیاد و متناوب مطالب میسر می شود.

3_ اکنون به سراغ مرحله ی بعد می رویم:

در این مرحله باید سعی کنید مطالب مهم فصل را در ذهن خود مرور کنید. برای مثال می خواهید فصل 1 زیست یازدهم را مرور کنید باید سعی کنید تمام مطالب مربوط به نورون و دستگاه عصبی را از روز اول برای خود مرور کنید و وقایع ذکر شده در کتاب درسی را به خوبی بلد باشید و اگر مطلبی را فراموش کردید در وهله اول سعی کنید به یاد آورید اما اگر موفق نشدید نگاهی به کتاب بیاندازید. قسمت هایی را که در یادآوری آن ها مشکل دارید را مشخص کنید تا در مرور های بعدی بیشتر به آن ها دقت کنید. در آخر این مرحله نیز فصل را دوباره روخوانی کنید اما نه به سرعت مرحله ی اول و نه به کندی مرحله ی دوم.

4_ مرحله ی بعد مرحله ی تست زنی می باشد.

دو نکته را حتما در این مرحله رعایت کنید:

الف_ از کتاب دارای تست های استاندارد استفاده کنید.

ب_ هیچ گاه بلافاصله بعد از خواندن یک فصل تست نزنید و حداقل یک روز فاصله بین این دو مرحله بگذارید. اگر شما بلافاصله بعد از خواندن اقدام به تست زنی کنید، در این صورت پاسخ گویی شما به سوالات بر اساس حافظه ی کوتاه مدت می باشد و از ارزش تست زدن شما کم می شود.

تست هایی را که شک داشتید ( چه غلط زدید، چه درست) و هم چنین تست هایی را که غلط زدید در کتاب علامت بزنید و نکات مربوط به این سوالات را در کتاب پیدا کرده و مطالعه کنید. زیر این نکات خط بکشید و یا آن ها را در کتاب یادداشت کنید. یادتان باشد که یادداشت کردن تاثیر به سزایی در به خاطر سپردن مطالب دارد. هم چنین حتما پاسخ نامه ی تشریحی تمام سوالات، حتی اگر به ان ها درست پاسخ داده اید را بخوانید تا با نکات سوال به طور کامل آشنا شوید. دقت داشته باشید که ممکن است با استدلال اشتباه به پاسخ صحیح برسید و یا اینکه در پاسخ نامه ی تشریحی نکات بیشتر و منطقی تری ذکر شده باشد. نکات مهم پاسخ نامه را نیز برای خود در کتاب درسی یادداشت کنید.

بهترین روش خواندن زیست شناسی برای کنکور
بهترین روش خواندن زیست شناسی برای کنکور

چگونه برای آزمون های تستی زیست بخوانیم؟

اگر در پایان هفته در آزمون های هفتگی شرکت می کنید حتما یک یا دو روز قبل از آزمون فصل را دوباره روزنامه وار بخوانید اما سعی کنید نکته هایی را که در کتاب نوشتید یا جملاتی را که زیر آن ها خط کشیده اید، با دقت بیشتری مطالعه کنید.

بعد از آزمون حتما سوالاتی را که به ان ها پاسخ اشتباه داده اید یا با شک پاسخ داده اید ( حتی اگر جوابتان درست بوده است) را کاملا بررسی کنید و نکات مهم مربوط به تمامی سوالات را برای خود یادداشت کنید. به یاد داشته باشید که اگر آزمون خود را بررسی نکنید، تنها وقت خود را تلف کرده اید و آزمون شما ارزشی نداشته است. علاوه بر آن به بررسی علت پاسخ گویی اشتباه به سوالات بپردازید و با توجه به آن روش مطالعه ی خود را تغییر دهید. برای مثال اگر به شکل های کتاب دقت نکرده بودید، از این به بعد شکل ها را با دقت بیشتری بخوانید، یا اگر در سبک خاصی از سوالات مشکل دارید، تست های بیشتری از آن سبک حل کنید.

پس از ان هرگاه در آزمون آزمایشی یا برنامه ی مطالعاتی شما فصلی که قبلا مراحل فوق را برای آن انجام داده اید، تکرار شد، دیگر لازم نیست مثل قبل عمل کنید و می توانید در فاصله های دو تا سه روز یک بار، فصل را در کمتر از یک ساعت ( برای یک فصل با تعداد صفحات متوسط) روخوانی کنید. این تکرارها به تدریج کمک می کنند که مطالب مختلف هر فصل به طور ناخوداگاه در حافظه ی تصویری شما ثبت شوند و نکات آن فصل در حافظه ی شما ذخیره شوند. جالب اینجاست که بدانید برای به یاد آوردن مطالب در جلسه  ی آزمون، حافظه ی تصویری بهترین و قابل اعتماد ترین نوع حافظه است.

البته فراموش نکنید که نکاتی را که در کتاب مشخص کرده اید و جملاتی را که زیر آن ها خط کشیده اید با دقت بیشتری بخوانید

در این پست شما با بهترین روش خواندن زیست شناسی برای کنکور آشنا شدید. اگر می خواهید بدانید ورزش کردن در ایام کنکوری چه فوایدی دارد روی لینک زیر کلیک کنید

ورزش کردن در ایام کنکور و فواید آن

این پست را به اشتراک بگذارید:

بهترین روش خواندن زیست شناسی برای کنکور

بهترین روش خواندن زیست شناسی برای کنکور

این پست را به اشتراک بگذارید:

آزمایشگاه
مشاوره
جزوه
نمونه سوالات

4 پاسخ

  1. سلام خییلییی ممنون
    کاش میگفتین کدوم کتاب ها استانداردند من خیلی سبط رو تست هاش رو زدم و الان نمیدونم دیگه کدوم کتاب رو بزنم البته دهم و یازدهم رو فقط با کتاب جامع زدم و نه کتاب تست جداگونه

    1. سلام، یک کتاب تست را چند بار تست بزنید بهتر از این هست که از چند کتاب تست استفاده کنید. کتاب میکرو طبقه بندی گاج برای هر پایه عالیه

  2. سلام خسته نباشید ببخشید این جزوه کنکوری دوازدهم که در فروشگاه گذاشتید کامله یعنی منبع دیگه نیاز نیست کنارش باشه ؟ از نظر درسنامه ممنون سوال دوم نویسنده جزوه کنکوری زیست دوازدهم کیست ممنون ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *