جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

نوار مغز یا آنسفالوگرام (EEG)

در این پست خواهید خواند :

در این پست خواهید خواند :

نوار مغز چیست؟

نوار مغز یا آنسفالوگرام (EEG) ثبت فعالیت الکتریکی مغز و بررسی الگوی امواج مغزی می تواند برای ارزیابی کارکرد مغز در بعضی از بیماری ها مورد استفاده قرار گیرد

دستگاه ثبت کننده ی نوار مغز الکتروآنسفالوگراف نام دارد
گرفتن منحنی جریان الکتریکی مغزالکتروآنسفالوگرافی نام دارد

نوار مغز یا آنسفالوگرام (EEG)

برای ثبت نوار مغز دیسک های فلزی مسطح و کوچکی به نام الکترود با سیم هایی بر روی نقاط مختلف پوست سر متصل می شوند و امواج مغزی را دریافت می کنند. یک ماشین پلی گراف کار ثبت امواج را بر روی کاغذ انجام می دهد و البته در بعضی موارد اطلاعات به یک کامپیوتر منتقل شده و بر روی صفحه نمایشگر نشان داده می شود.به طور متوسط انجام یک نوار مغز حدود 45 دقیقه طول می کشد( بین 30 تا 90 دقیقه).

نوار مغز

نوار مغز برای چه مقاصدی در خواست می شود؟

نوار مغز برای ارزیابی بیماران مبتلا به تشنج، گیجی و کاهش سطح هوشیاری، ضربه به سرو دیگر شرایطی که ممکن است، به علت اختلال در کارکرد مغز ایجاد شوند، در خواست می گردد. هم چنین این وسیله برای کمک به تشخیص بعضی از بیماری های مغزی که باعث بدتر شدن کارکرد روانی فرد ( مثل بیماری فراموشی) و یا اختلال کارکرد مغزی او می شوند، استفاده می شود.

گاهی در بیماری های کلیوی یا کبدی شدید نیز که باعث اختلال کارکرد مغزی
( آنسفالوپاتی) می شوند، می توان از این وسیله استفاده کرد.گاهی نیز برای تایید
تشخیص شرایطی مثل مرگ مغزی، از نوار مغز استفاده می شود.

نوار مغز

نوار مغز یا الکتروآنسفالوگرام چگونه صورت می گیرد؟

فرد در حالی که نشسته و یا بر روی تخت خوابیده است، تکنسین الکترود های کوچکی را به سر اووصل می کند،گرچه برای انجام این تست نیازی نیست سر تراشیده شود، ولی باید سر کاملا تمیز بوده و محلی که الکترود قرار می گیرد باید از هر گونه چربی اضافه پاک باشد.
ممکن است از ژل مخصوص در محل اتصال الکترود استفاده شود تا امواج مغزی به راحتی بتوانند توسط آن ها دریافت شوند. پس از دریافت امواج توسط الکترود ها آن ها به ماشین پلی گراف فرستاده شده و بر روی کاغذ ثبت می شوند.


در هنگام انجام نوار مغز تکنسین ممکن است از شما بخواهد چشم های خود را باز یا بسته کنید و یا اینکه به سرعت نفس بکشید و یا تنفس عمیق انجام دهید.گاهی فرد در مقابل نور درخشان و چشمک زن(افراد مبتلا به صرع) قرار می گیرد. در موارد خاص نیز انجام نوار مغز حتی پس از به خواب رفتن بیمار ادامه می یابد.

این پست را به اشتراک بگذارید:

نوار مغز یا آنسفالوگرام (EEG)

این پست را به اشتراک بگذارید:

آزمایشگاه
مشاوره
جزوه
نمونه سوالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *