جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

پرچم ونافه (androceee or estambres):

در این پست خواهید خواند :

در این پست خواهید خواند :

نافه در گل های دارای جام،سومین حلقه از خارج به داخل گل را تشکیل داده است.

تعداد پرچم های نافه در گیاهان مختلف متفاوت است و از یک تا تعداد بیشماری  در گل های گیاهان مختلف تغییر می کند.در گیاهان تک لپه ای که گلپوش آن ها  مضربی از سه است،تعداد پرچم ها نیز سه یا شش یا مضربی از ان است. و در گیاهان دو لپه ای این تعداد به تابعیت از قطعات حلقه های گلپوش پنج یا مضربی از ان است.از این رو به گل گیاهان تک لپه ای سه پر یا تری مر(trimere) و به گل گیاهان دو لپه ای ، پنج پر یا پنتامر(pentamere) ویا چهارپر یا تترامر(tetramere)می گویند.

تری مر،پنتامر

در حالتی که تعداد پرچم ها برابر با قطعات گلپوش باشند که مسلما روی یک حلقه قرار دارند به آن ایزواستمون(Isostemone) یا مونواستمون(Monostemone) می گویند.چنانچه پرچم ها  دو برابر قطعات گلپوش و روی دو چرخه قرار داشته باشند به ان دیپلواستمون(Diplostemone) و یا دی استمون(Distemone) می گویند.و اگر تعداد پرچم ها بیشتر از قطعات گلپوش باشد آن را پلی استمون(Polystemone) می گویند.و اگر کمتر از قطعات گلپوش باشند آن را اولیگواستمون (Oligostemone) می گویند.

پلی استمون،ایزو استمون

اولیگواستمونی حقیقتی معمولا نادر و بیشتر مخصوص گیاهان تیره ی هیپوکراتاسه (Hippocratace) است.اولیگواستمونی کاذب را که بر اثر تحلیل پرچم ها به وجود می اید در گل سیزاب(Veronica) دو عدد و در گل اختری(Canna indica) از تک لپه ای ها که پرچم آن به یک بساک بدون پایه و چسبیده به گلبرگ تقلیل یافته است می توان دید.

منبع:برای نوشتن این پست از کتاب گیاه شناسی پایه تالیف دکتر احمد قهرمان استفاده شده است.

این پست را به اشتراک بگذارید:

آزمایشگاه
مشاوره
جزوه
نمونه سوالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *