جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

دانلود جزوه شناسایی گیاهان مرتعی 1

در این پست خواهید خواند :

در این پست خواهید خواند :

قسمتی از جزوه شناسایی گیاهان مرتعی 1 به صورت زیر می باشد:

تیره گندمیان (Gramineae یا Poaceae یا Grass) :

تیره گندمیان مربوط به گروه بزرگی از گیاهان گلدار به نام تک لپه ای (جزء نهاندانگان) می باشد، به طور کلی نهاندانگان شامل دولپه ایها و تک لپه ای ها می شود. در دولپه ایها، بذر از دو لپه تشکیل شده است و رگبرگ ها منشعب می باشند و گل آنها مضربی از 4 یا 5 می باشد. مانند نخود و لوبیا. اما در تک لپه ایها داخل بذر (دانه) یک لپه موجود است و گل آنها مضربی از 3 می باشد (3 گلبرگ، 3 کاسبرگ و ….). مانند تیره گندمیان.

در میان تک لپه ایها اعضاء دو خانواده Gramineae و Cyperacea از شباهت بسیار زیادی برخوردارند. و تیره Juncaceae  که نیز از تک لپه ایها می باشد تا حدود زیادی به آن دو تیره شبیه می باشد، در تیره Juncaceae (سازو) پوشش گل در گلها سخت و به رنگ سبز مایل به قهوه ای می باشد، همچنین پرچم ها 3 تا 6 عدد. میوه کپسول محتوی چند دانه است و ساقه آن توپر و گرد می باشد، مانند جنس Juncus .

دانلود جزوه شناسایی گیاهان مرتعی 1
دانلود جزوه شناسایی گیاهان مرتعی 1

گراس ها

گراسها گیاهانی یک یا چند ساله به ندرت چوبی و بعضی دارای ریزوم و استولون می باشند. اپیدرم این گیاهان متشکل از سلول های طویل و کوتاه می باشد. برخی از سلول های کوتاه بوسیله اجسام سیلیسی پر شده اند، سایر سلول ها دارای دیواره چوب پنبه ای هستند. معمولاً دو نوع کرک روی اپیدرم دیده می شود. 1) کرک های درشت که دیواره ضخیم داشته و غالباً از یک سلول تشکیل یافته و زبر هستند. 2) کرک های ریز که بسیار کوچک و میکروسکوپی هستند و به اشکال استوانه ای یا کروی و معمولاً متشکل از 2 سلول و دارای دیواره نازک می باشند.

سیستم ریشه ای گراسها: به هم پیوسته (افشان) وکلاف مانند و فیبری (fibrous root ) است. وقتی که بذر گراس جوانه زد یک ریشة اولیه ای از آن حاصل می شود که عمر کوتاهی دارد و به زودی از بین می رود و در بیشتر حالات توسط ریشه های متعددی که از گرة پایینی ساقه ها بوجود می آید جایگزین می شود، به علت ماهیت به هم پیوسته بودن ریشة گراسها، بهترین حافظ برای خاک هستند در بعضی از گونه ها، ریشه ممکن است به عمق  2 متر یا بیشتر در زمین فرو رود.

برای دانلود جزوه شناسایی گیاهان مرتعی 1 روی لینک زیر کلیک کنید

بخش دانلود

این پست را به اشتراک بگذارید:

دانلود جزوه شناسایی گیاهان مرتعی 1

این پست را به اشتراک بگذارید:

آزمایشگاه
مشاوره
جزوه
نمونه سوالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *